Oj vad mycket snö! Men får vi behålla den?

Var och varannan dag snöar det nu. Inte lätt att vara spårpatrull då för så fort vi dragit nya spår så snöar de igen och måste spåras om. Som om inte det var nog så hotar SMHI med 4 dagars töväder till nyårshelgen. Vad händer med snön då?
 
Nåväl, idag - juldagen - så har spårpatrullen jobbat i tretimmars-skift för att försöka hantera de stora mängder snö som fallit de senaste dagarna. Vi började strax före lunch och var klara först efter 21.00 ikväll. Först har vi kört varv efter varv i långsam fart för att packa samman snön.
 
Det kallas för "kladdrulle" - och den rullar efter skotern och packar ihop snön.
 
Resultatet av att köra med en kladdrulle på snön.
 
Samma ställe som ovan - efter spårdragning.
 
Så när snön efter många varv är packad så kan man äntligen dra spår. Då ska spåren förhoppningsvis bli både hårda och med bra stavfäste. Att packa snön är alltså en nödvändighet om det ska bli bra. Det räcker inte bara att köra med spårsläde för då blir såväl spår som stavfäste mjukt.
 
Slutligen så tänkte vi påminna om hur det såg ut förra julen, 2011 på Bisslinge.
Juldagen förra året - solsken, blå himmel och 8 grader varmt!

Bäst hittills i vinter!

Spårpatrullen körde i skift igårkväll. Först så körde vi med vår snösamlare och samlade ihop snön till en sträng, därefter så packade vi snön med vår kladdrulle. Slutligen så drog vi nytt spår i den kompakta och tjocka snöbädd som då bildats. Mer om hur detta går till kan ni som är intresserade läsa i ett gammalt blogginlägg här.
 
Idag blev det långlunch för att åka skidor genom samtliga spår och testa. Det har blivit mycket bra! Bäst hittills i vinter. Nu får man bara hoppas att det inte blir milt och mosigt igen i snön. Det får gärna bli någon grad kallare till, inte minst nattetid.
 
Bilder nedan från idag då en gammal mobil med dålig kamera i fick följa med ut i spåret.
 
Bild från lunchtid idag på 4,8km. Ursäkta vinkeln. Försökte hålla staven samtidigt...
 
7,3km-spåret vid allén. Notera den perfekta spårprofilen! Den är vi nöjda med.

Del 4: Planering för Bisslinge Ski Marathon

Som vi flaggat för så kommer ni här på bloggen kunna följa planeringen av skidloppet Bisslinge Ski Marathon där startskottet går den 20:e januari 2013 klockan 10:00. Anmälan finner ni HÄR
 
Dagens tema är transporter. Ett vanligt bekymmer på större skidtävlingar brukar vara parkering. Ute i landet i småstäder kanske det funkar någorlunda att hundratals bilar helt sonika parkerar längs med en vägkant på en mindre landsväg. Men hur funkar det i Stockholm? Vi har många 100-tals tävlande. Till det kommer en del publik och anhöriga, och kanske i Bisslinges fall även en del skidåkare som inte deltar i loppet utan bara motionerar (ja, vi tänker ha korta 2,7 km röda slingan öppen för allmänheten samtidigt som loppet pågår!)
 
Gulmarkerade ytor blir parkering för tävlande på gärden söder om startplatsen.
 
Vår lösning är att helt sonika ploga upp nya stora parkeringsplatser för alla tävlande i direkt anslutning till startplatsen. Dessa ytor kommer rymma alla tävlande som är bilburna tror vi. Det borgar också för en smidigare utfart efter tävlingen att parkeringen är nära trafikleden. De ordinarie parkeringsplatserna på Bisslinge kommer istället vara för funktionärer, publiken och motionärer som kommer senare på dagen. Dessutom kommer del av ordinarie parkeringar att spärras av för att användas som tävlingscentrum.
 
Endast om det är blött och bristande tjäle i marken så får vi problem om gärdena inte bär trafiken och inte kan användas för parkering. Då kommer vi peka ut alternativa allmänna ytor i närområdet, något som dock innebär lite längre avstånd till startområdet. Kolla här på bloggen och på tävlingens hemsida ca en vecka innan tävling!
 
Vi kommer också be alla bilburna tävlande att välja högersväng ut på trafikleden vid hemfärd för att undvika långa köer när man väntar på fritt för vänstersväng. Dessutom minskar olycksrisken då.
 
 
Buss kan man ta till Bisslinge. Finns t o m en egen hållplats. Tyvärr går bussen bara en gång i timmen och inte på morgonen innan tävlingen. Pendeltåget och buss 520 är istället möjlig på tävlingsdagen men innebär då ca 2-3 km promenad och/eller skidåkning för att komma till starten.

Spårstatus 8:e december 2012

Hur ser det ut inför morgondagen (söndag) i spåren? Det är ganska blandad kompott kan vi säga. Överlag så går det att åka i spåren utan större bekymmer. Men det finns partier där gräs tittar fram. Det beror på att snön som föll kombinerades med blåst. På vissa ställen så är det således tjockt med snö i drivor - och på andra ställen inte ens en decimeter snö. Det är ett rätt svårt läge för spårpatrullen då det inte heller går att dra in snö i spåret när den helt blåst bort från stora ytor.
 
Gröna 7,3km-spåret mitt på dagen 8:e december
 
Nu under lördagen så åks det för fullt i spåren och parkeringen är fullsatt. I snitt är det en åkare per minut som passerar i spåren och det gör självfallet också att det slits en del. Spårpatrullen är dock för närvarande något decimerad så vi får se om vi hinner spåra om under lördagkvällen. Det kanske inte heller hjälper när snön saknas... Håll koll på Skidspar.se för senaste status.
 
 Närbild av spårstatus. Ganska grunda, men dock OK spår. Blir inte speciellt djup spårprofil dock när det är så tunt med snö.
 
Vi har nu fått upp informationslappar med spårsträckning, frivilliga spårbidrag, lokal ordningsstadga etc. Under kvällen hoppas vi också börja få upp vägvisningsskyltarna ute i spåren.
 
Slutligen så förtjänar det nämnas att på grund av golfbanans höstgrävningar på Svartinge som ännu inte är avslutade så är sträckningen på gröna 7,3km-spåret något ändrad tillfälligtvis och distansen är faktiskt nu närmare 7,8km lång på detta spår. Vi kommer dock inte göra om alla skyltar utan kallar fortfarande spåret för "7,3km". 

RSS 2.0