Skidspåren just nu (2012-02-24)

Jodå, som vi skrev igår så är det otroligt vad fort det går med snösmältningen när väl temperaturen går upp!


Parti av 7,3km-slingan. Man kan se resterna av våra spår.


Skulle det råka sluta smälta och komma ett nytt snöfall så skulle man teoretiskt kunna dra ett nytt spår ovanpå de gamla spåren. Men det är i teorin - eftersom prognosen säger fortsatt varmt väder dagtid...


På några ställen är det bara ren blankis varvat med djupa vattenpölar.

För den som är absolut desperat så finns det fortfarande (och kommer finnas kvar även till helgen) partier av golfbanan, framförallt på 2,7km spåret, som fortfarande har snötäcke. Men då är det alltså inte skidspår vi talar om utan enbart orörd snö som erbjuder kanske några hundra meters fri åkning.


Hård skarsnö ligger kvar i entaka skuggiga och vindskyddade partier.  

Redan slut?

En månad ungefär har vi haft skidåkning hittills i vinter. Det känns kort. Sportlovet har inte ens hunnit börja än. Är det redan slut på vintern i år?? Ja, det kan man fråga sig efter att det har regnat och blåst hela natten. Sen när man ser prognosen just nu på morgonen så blir man inte direkt gladare.


Kraftig vind och värme tillsammans är det värsta tänkbara väder för snötäcket.

Det ska bli sol och uppåt 7 plusgrader idag, ännu varmare imorgon! Dessutom en kraftig vind. Redan nu är det bara vårt korta spår på 2,7km som är någorlunda åkbart. Frågan är hur det ser ut imorgon kväll? Ser man sen prognosen 10 dagar framåt så verkar det inte kunna bli mycket skidåkning på sportlovet. Att temperaturerna sjunker spelar ju ingen roll om det bara är is och tunt med snö kvar...

Vi får se imorgon kväll hur status är på vårt 2,7km spår. Det är ofta detta spåret som klarar sig bäst på grund av att det ligger mest i lä och skugga jämfört med de övriga spåren som ligger mer öppet för sol och vind.

Är redan dags för våren? Eller får vi ett sista ryck av vintern i mars månad?

Nu är det sådär igen...

Precis som förra året är det nu: de flesta andra skidspår missade omslaget från blötväder till fruset.

De hann inte dra om spåren under den lilla tidsluckan medan spåren ännu var blötmosiga i söndags och innan det blöta frös till stenhård is under natten till måndag. Påföljden blir att det skick i vilket de blötmosiga spåren var i söndags är samma skick i vilket spåren nu frusit till is! På skidspår.se läser man kommentarer från övriga skidspår i länet i stil med: "spåren är isiga, sladdriga och tunt med snö", "isigt, svåråkt, sladdrigt och rena isgatan utför", "isen måste fräsas sönder om det ska gå dra nya spår", "Ingen kant att styra emot. Breda isgator. Vid sidan av snö som cement. Hål där staven fastnar med risk förlora truga el bryta stav."

Och så vidare.

En av oss i spårpatrullen har dock lite extra "väderkänsla" för dessa omslag och var ute igårkväll (söndagkväll! - vilken hjälte!) och hann dra om såväl 4,8km som 2,7km precis innan det var för sent och frysningen var ett faktum. Även förra året i slutet på januari var det samma sak. Efter ett blötsnöomslag den gången hann vi dra om samtliga slingor innan det frös på stenhårt igen. (I år hann vi inte dra om 7,3km.)


Snön har smält, sen frusit till stenhård is. Precis däremellan har vi hunnit dra nya spår och på så vis format blötsnö som timmar senare blivit en stenhård isräls som håller kanterna hela!

Förra året så dröjde det sen nästan 2 veckor efter frysningen innan nästa omslag kom och resten av Stockholms skidspår som frusit i en sladdrig sörja den gången kunde dras om. Under denna period var vi nästan ensamma i Stockholm om att ha hård, perfekt djup räls. Dessutom gynnades vi av att ett lätt lager pudersnö föll och lade sig i botten på isrälsen.

Denna gång kanske övriga skidspår runt Stockholm får en ny gratischans att reparera sitt misstag (och vi att förbättra spåren ytterligare inför sportlovet) eftersom det lovas flera plusgrader både tisdag och onsdag - följt av kalla nätter.

Vårt tips till traktens övriga spårmakare är alltså att ge sig ut och dra om spåren på eftermiddag när solen mjukat upp den frusna snön så mycket det går. Med lite tur är det så mjukt då att man får till en profil som sen fryser under natten. Går sen temperaturen under nollan kontinuerligt därefter så har man räls som håller fram till nästa större snöfall eller töväder!

Mr X i skidspåren

Han har setts i skidspåren några gånger - oftast på vardagar när det är få andra ute i spåren. De flesta tänker inte på den diskreta "ryggsäcken" som han verkar åka runt med. Spårpatrullen är dock observanta och har ögonen med oss så vi stoppar honom och ber om en intervju.


"Ni kan kalla mig Mr X."

Spårpatrullen: Det är ju ett barn du åker runt med!
Mr X: Ja....
Spårpatrullen: Vet barnets mamma om det där?
Mr X: Jaaa... - fast ni behöver väl inte säga nåt, va?
Spårpatrullen: Du måste vara rätt desperat sugen på att åka skidor, eller hur?
Mr X: Jooo... fast det var värre förra året när jag skulle träna för Vasaloppet.
Spårpatrullen: Men vad gör du om barnet börjar gråta mitt ute i spåren?
Mr X: Näää... det gör hon inte. Hon sover så gott av det rytmiska stakandet.
Spårpatrullen: Men är du inte rädd för att ramla eller tappa balansen?
Mr X: Jag kör sakta, och dessutom har ni ju inga otäcka backar här på Bisslinge.
Spårpatrullen: OK, tack för intervjun. Kör försiktigt nu bara!


Mr X tipsar om ryggsäcks-sele för barn som alternativ till en dyr släde att dra runt på.


Vardagen för spårpatrullen


En tidig morgon (eller sen kväll - vem vet...) på Bisslinge. Spårpatrullen bakom styret på skotern.

Så har vi nu äntligen fått den där decimetern snö som vi önskat oss! Nu inträder dock nästa problem för spårpatrullen. Vi har ju tidigare skrapat bort all snö mellan dubbelspåren och samlat ihop snön i den smala sträng där vi drog spåren. När det nu snöat och blåst marken täcks av ett vitt täcke, hur ska vi då hitta den smala sträng där vi dragit de gamla spåren???

Varför spelar det roll? Jo för om vi nu försöker dra nya spår och råkar hamna vid sidan om snösträngen med de gamla spåren, ja då har vi ånyo bara en decimeter nysnö att dra spår i. Det blir inte bra! 

Vi måste alltså försöka hitta EXAKT var de gamla spåren gick, där vi redan har en snösträng och således en bra snöbotten och dra de nya spåren ovanpå de gamla. Ibland ser man ju var de gamla spåren gick, en profil anas genom nysnön, men ibland är det nästan omöjligt - speciellt när man som vi kör på kvällen och tidiga morgonen när det är mörkt. (Vi kan ju sällan köra dagtid då vi jobbar...)


Flera kvällar i rad nu är vi ute med skotern och spåraggregat för att få ordning på spåren som blåst igen och täckts av nysnö.

Vi får nu även räkna med att packa och dra om samtliga spår. Även det spår som vi gjorde igår verkar ha blivit delvis översnöat och sladdrigt.

En härlig dag i spåren!

Blå himmel, sol, åkbara spår - vad mer kan man önska sig! Över tusen personer tyckte säkert detsamma idag eftersom båda våra parkeringar, som totalt rymmer över 300 bilar, var fullsatta idag stora delar av dagen.

Visst, det har inte kommit mer än lite puder i veckan som var och den snö som finns är ganska mjuk, som potatismos delvis. Dessutom kröp temperaturen idag upp över nollan och solen låg på, så självklart håller inte spårens kanter högsta klass utan det blir lite sladdrigt emellanåt. Det är dock jämn och fin botten i våra spår och mycket få genomslag. Ni kan se själva nedan i några korta videosnuttar från 7,3km-spåret idag mitt på dagen.


Som ni ser är spåren jämna och fina men profilen är lite sladdrig p g a den mosiga snön och de många skidåkarna.




Nu ska temperaturen sjunka igen säger SMHI och kanske kommer lite snö framåt veckan. Vi hoppas på det för vi behöver verkligen påfyllning med mer snö i spåren.

Ett tack slutligen till er som lämnar spårbidrag! Vi från Rotebro IS OK har stått uppe på Bisslinge med fikaförsäljning nu några helger och även samlat in spårbidrag. Det räknar vi med att fortsätta med om det är åkbara spår framöver.

Vi tar tacksamt emot tips!

De senaste helgerna har några av er kanske köpt varm dryck eller t o m lämnat ett spårbidrag till medlemmar i Rotebro IS OK som stått uppe på Bisslinge mitt på dagen. Många av er har också framfört uppskattning vilket vi självklart tackar för!

Några som pratat med våra medlemmar har även kommit med tips och förslag på vad vi kan göra bättre. Vi tar tacksamt emot dessa tips, men jag ska genast säga att många av förslagen är svåra att genomföra. Det mesta som kräver att vi jobbar ÄNNU mer ideellt faller bort i nuläget, dock lägger vi det på minne för framtiden. När vi blir fler i skidsektionen som kan hjälpas åt så...!

Men emellanåt kommer någon av er skidåkare med tips och idéer som vi direkt kan ta tag i! En sak som vi  åtgärdat är att uppdatera här på bloggen för att man ska veta vart man kan lämna spårbidrag. Flera skidåkare har nämnt att det bör tydligare framgå, så nu ser ni postgironumret direkt i bilden ovan!

Ett annat tips som skidåkare framfört som vi idag kunde fixa är en termometer uppe på Bisslinge.


Nu sitter termometer uppe vid anslagstavlan på Bisslinge! Lättare att se vilken valla som passar - och att ge rätt temperatur när ni rapporterar på skidspår.se

Är det fritt fram och gratis på Bisslinge skidspår?

Svaret på frågan i rubriken är i princip ja för allmänheten, men med ett litet undantag: på sistone har vi upptäckt att det finns företag och andra organiserade grupper som drar egen vinning av våra skidspår genom att förlägga olika organiserade aktiviteter dit. De har väl kanske upptäckt som många andra att vi drar bra skidspår på Bisslinge. Vi tycker det är rimligt om dessa hör av sig till oss i förväg och berättar när de ska vara här och bidrar till oss för sitt utnyttjande av skidspåren.


Förhoppningsvis känner alla ni som läser bloggen till att Rotebro IS OK drar skidspår på Bisslinge med helt ideellt arbete. Det betyder mer konkret att vi inte får en krona i bidrag från Sollentuna kommun för att jobba helger och nätter med att dra skidspår. Marken som skidspåren dras på arrenderas eller ägs av de företag som driver golfbanorna Svartinge och Rotebro Pay&Play. Dessa golfbanor sponsrar även med den utrustning som Rotebro IS OK använder för vårt ideella arbete med att dra spår. Det finns alltså inget som helst offentligt stöd eller finansiering kring skidspåren på Bisslinge.

Vi jobbar visserligen ideellt. Men efter domen i Kammarrätten i Sundsvall 2011-10-19 angående avgift för skidspåren i Mora så är det fastslaget att det är förenligt med Allemansrätten att den som anlägger skidspår får ta ut avgift. Det är således rimligt tycker vi att de som vill utnyttja våra ideellt anlagda skidspår för egen organiserad verksamhet diskuterar villkoren för detta i förväg med oss om vi så önskar.

När vi startade dra spår för 5-6 år sedan så var det för att vår egen förening skulle ha skidspår av bra kvalitet och för de boende i Rotebro. Numera drar vi spår för allmänheten i hela norra storstockholm känns det som! 
Vårt ideella arbete har därmed mångdubblats. Men vi klagar inte. Det är kul med uppskattningen vi får! Och alla som frivilligt betalar in spårbidrag till vår förening stärker oss. 

Men det får ju finns gränser. Det är t ex knappast rimligt att det är vår uppgift att med ideellt arbete kvällar och helger gratis hjälpa företag att med bra skidspår tjäna pengar på skidåkare - speciellt när vi inte själva ännu sett en öronmärkt krona från dessa företag!

Samma sak med andra föreningar tycker vi. Det är en god kutym inom den ideella idrotten att när man önskar utnyttja andra föreningars arbete eller anläggningar för sin egen organiserade verksamhet så hör man av sig i förväg. Endera ser man då till att lämna ett spårbidrag eller så hittar man ett bra sätt att "bjuda tillbaka". På så vis får både vi och den andra föreningen ett ömsesidigt utbyte. 


Blir det någon "snökanon"?

Det lät ju bra när vi i tidningarna blev utlovade en "snökanon" häromdagen. Våra skidspår blir nämligen mer och mer slitna för varje dag och snart kommer vi i det läget när de måste renoveras. Problemet är då bara att vi saknar nysnö för att göra en bra omdragning av spåren. Det krävs nämligen nysnö för att fungera som bra bindemedel och få snön att hålla ihop i en bra ny spårprofil vid omdragning.

Den gamla snön har nu hårdnat och när vi bryter sönder den snön med spåraggregatet i syfte att dra om spåret så finns det stor risk att det blir en massa små hårda snöklumpar som inte håller ihop i en ny snygg spårprofil.



Vi skulle alltså mycket gärna ta emot en "snökanon" med lite nysnö som kan fungera som bindemedel mellan den gamla hårda snön när vi river sönder de gamla spåren i syfte att dra nya fina spårprofiler som håller ihop.

Men just idag (igen!) så skiner himlen blå och någon "kanon" syns inte till. Vi riskerar alltså imorgon stå i valet och kvalet mellan att låta våra gamla alltmer slitna spår vara kvar ännu en helg, eller att chansa och riva sönder och dra om något spår och hoppas på att det håller ihop tillräckligt bra med den "gamla" hårda snön för att bli en förbättring.

Ja se där spårdragningens vetenskap - inte alltid självklart vad som ger bäst skidspår...

RSS 2.0