Vardagen för spårpatrullen


En tidig morgon (eller sen kväll - vem vet...) på Bisslinge. Spårpatrullen bakom styret på skotern.

Så har vi nu äntligen fått den där decimetern snö som vi önskat oss! Nu inträder dock nästa problem för spårpatrullen. Vi har ju tidigare skrapat bort all snö mellan dubbelspåren och samlat ihop snön i den smala sträng där vi drog spåren. När det nu snöat och blåst marken täcks av ett vitt täcke, hur ska vi då hitta den smala sträng där vi dragit de gamla spåren???

Varför spelar det roll? Jo för om vi nu försöker dra nya spår och råkar hamna vid sidan om snösträngen med de gamla spåren, ja då har vi ånyo bara en decimeter nysnö att dra spår i. Det blir inte bra! 

Vi måste alltså försöka hitta EXAKT var de gamla spåren gick, där vi redan har en snösträng och således en bra snöbotten och dra de nya spåren ovanpå de gamla. Ibland ser man ju var de gamla spåren gick, en profil anas genom nysnön, men ibland är det nästan omöjligt - speciellt när man som vi kör på kvällen och tidiga morgonen när det är mörkt. (Vi kan ju sällan köra dagtid då vi jobbar...)


Flera kvällar i rad nu är vi ute med skotern och spåraggregat för att få ordning på spåren som blåst igen och täckts av nysnö.

Vi får nu även räkna med att packa och dra om samtliga spår. Även det spår som vi gjorde igår verkar ha blivit delvis översnöat och sladdrigt.

Kommentarer
Postat av: XC64

Åkte strax efter skotern i går kväll och var lite i valet och kvalet om jag skulle åka i det nydragna spåret eller inte. Å ena sidan hjälper det kanske till att tryck ihop snön men å andra sidan är risken stor att man skär snett och förstör profilen när det är mjuk. Jag valde den gamla spåret när det gick att urskilja i nysnön. Är det bättre att vänta och låta spåren frysa på under natten?

Tack för ert fantastiska arbete!

2012-02-17 @ 13:49:42
Postat av: Spårpatrullen

Några skidåkare hit eller dit gör inte till eller från för spårprofilen, så åkt du efter skotern om du vill - men håll avstånd! Ibland lossnar spåraggregatet tvärt när det fastnar i snön och då gäller det att man hinner byta spår...



Numera är det så mycket skidåkare i våra spår att vi räknar med att det kommer åkas i spåren direkt efter nydragning.

2012-02-17 @ 15:59:00
Postat av: Johan Vestman

Ni gör ett förjävla bra, det vill jag att ni ska veta! Riktiga eldsjälar. Tack så mycket spårpatrulen!!

2012-02-17 @ 22:51:06
Postat av: Anonym

Ni gör ett förjävla bra JOBB, det vill jag att ni ska veta! Riktiga eldsjälar. Tack så mycket spårpatrulen!!

2012-02-17 @ 22:51:58
Postat av: Xc64

Jag minns att ni förra vintern fick låna en pistmaskin en helg och vilka fantastiska spår det blev med mindre insats. Satt och fantiserade hur det kunde bli om ni hade tillgång till liknande utrustning. Sökte lite på nätet för att se vad spårmaskiner kan tänkas kosta. Med tankte på hur många som utnyttjar spåren skulle man kunna tänka sig att det skulle gå att få ihop pengar.

Hittade den här som verkade intressant http://www.polarismora.se/snowcombi/3085/

Verkar inte kosta en förmögenhet.

Kan man starta en insamling?

2012-02-18 @ 23:03:15
Postat av: Spårpatrullen

En pistmaskin väger sina modiga kilon - och har larvband som inte direkt är "vänliga" mot golfbanans gräs. Förra vintern hade det kommit massor av snö så då funkade det med pistmaskin på golfbanan. Knappast i år dock med ett mycket tunnare snötäcke.



Vi kan antagligen låna in en pistmaskin igen via samma kontakter om vi skulle få samma enorma snömängd som förra året. Det gäller förstås att den är tillgänglig just den dagen...

2012-02-19 @ 12:35:46
Postat av: XC64

Jag förstår att en pistmaskin kanske inte uppskattas, men just den här spårmaskinen varkar vara något som man drar efter något fordon, kanske t.o.m en skoter. Den verkar ploga ihop snö, platta till och dra spår i ett moment. Verkar vara en relativt ny innovation som används av Vasaloppet (och då kan det ju inte vara fel).

2012-02-21 @ 13:19:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0