Del 3: planering för Bisslinge Ski Marathon

Som vi flaggat för så kommer ni här på bloggen kunna följa planeringen av skidloppet Bisslinge Ski Marathon där startskottet går den 20:e januari 2013 klockan 10:00. Anmälan finner ni HÄR
 
Denna gång ska vi skriva lite kort om själva tävlingsbanan och spåren. Snacket har gått i gruppen om hur mycket vi egentligen vågar skriva om detta: "Tänk om det blir dåligt med snö eller om vi får problem med skoter, spårdragare och liknande och så kan vi inte få till det som vi önskar. Då blir alla missnöjda om vi lovat för mycket."
Så har snacket gått. Detta är ju första året dessutom för en tävling på Bisslinge. Bättre då att ligga lågt och inte utlova för mycket?
 
Å andra sidan så har vi ju en tradition av perfektionism på Bisslinge. Vi vill ha bra spår! Vi vill ha en positiv upplevelse! Helt enkelt för att det är så vi själva skulle vilja ha det om vi fick önska. Det var därför vi vann Stora Skidspårspriset häromåret. Tävlingen är inget undantag för oss. Vi vill såklart ordna en tävling som är så bra att det snackas om den efteråt och att vi kan ordna den igen i kommande år!
 
Nåväl, i detta blogg-inlägg tänkte spårpatrullen delvis strunta högaktningsfullt i farhågorna för att lova för mycket och berätta vad vi faktiskt VILL göra med tävlingsspåren, hur våra ambitioner trots allt ser ut. Sen hoppas vi på er förståelse för om det finns bristande snö, dåligt väder eller maskinella eller personella brister som gör att allt inte kan förverkligas.
 
 
Om vi börjar med startgärdet som ni ser i bilden ovan så är det ju faktiskt så att om där finns tjockt med snö (jag säger det igen: "om...") så kan vi alltså dra uppåt 15-20 spår i bredd i 600 meter! Alla vi talar med säger att ett startgärde av den bredden och längden kan man ofta bara drömma om på andra tävlingar! Det ger oöverträffade möjligheter att få iväg även ett fullt startfält om 700 åkare på ett sätt där alla kan hitta bra positioner och där de snabba får goda möjligheter att ta sig upp till täten inför varvbanan.
 
 
När vi sen kommer in på varvbanan, som kommer mäta ca 10,3km så räknar vi med att hela området runt varvning och mål kommer ha ca 4 spår i bredd och minst 90% av varvbanan kommer ha minst 3 spår i bredd. Även här kommer alltså ges goda möjligheter att köra om och hålla sitt eget tempo! Det kommer aldrig vara färre än 2 spår i bredd enligt planen.
 
Vår tro är att det som skidåkarna kommer uppskatta mest med ett långlopp är att ha en bra bana med goda möjligheter att göra sitt eget lopp. Då är antalet spår av stor vikt. På golfbanan har vi ju den fördelen att utrymme finns och vi har fått uppklippt breda spårgator.
Uppklippt bred spårgata framför Bisslinge Gård. Här ska ena vätskekontrollen vara.
 
 

Del 2: planering för Bisslinge Ski Marathon

Som vi flaggat för så kommer ni här på bloggen kunna följa planeringen av skidloppet Bisslinge Ski Marathon där startskottet går den 20:e januari 2013 klockan 10:00. Anmälan finner ni HÄR
 
I detta inlägg så ser vi närmare på starten för Bisslinge Ski Marathon - eller iallafall de planer vi har. För det är viktigt att poängtera självklart att om det är dåliga snöförhållanden så kan det påverka negativt.
Startområdet ovanifrån. Spår för vallatest och uppvärmning kommer finnas västerom.
 
I anslutning till startområdet kommer det finnas enligt planerna utlämning av nummerlappar, startsekretariat, vallaservice, toaletter och viss annan service. Servering och övrig service kommer finnas i anslutning till målområdet ca 600 meter härifrån. Överdragskläderna med mera kan man lämna ifrån sig i säckar så transporterar vi dem till målområdet och man kan plocka upp dem där senare vilket gör att när man går i mål kan man ta en fika eller kolla resultaten utan att behöva hasta tillbaka till startområdet.
 
Diket avskiljer vallaservice, nummerlappsutnämning med mera från startplatsen.
 
Den teoretiska bredden på startområdet är så pass att om snöförhållanden tillåter så kommer det få plats med många spår i bredd vilket kommer ge möjlighet till god spridning av åkare och goda omkörningsmöjligheter innan spåren smalnar av.
600 meter startraka norrut. Hela golfbanans bredd står till förfogande.
 
Slutet på startrakan. Här smalnar det av inför vägövergång som leder in på varvslingan.
 
Vägövergång som leder in på varvslingan.
 
När de tävlande kört 600 meter på startrakan så kommer man bort till målområdet och golfbanans "driving range". Här kommer snö att läggas ut på vägen så att man kan korsa vägen för att komma över och in på varvslingan och området där varvning sker. I föregående blogg-inlägg så finns en flygbild på detta varvningsområdet där man i nedre högra hörnet ser startrakans slut som en streckad grön linje som leder in på varvslingan

Del 1: planering för Bisslinge Ski Marathon

Som vi flaggat för så kommer ni här på bloggen kunna följa planeringen av skidloppet Bisslinge Ski Marathon där startskottet går den 20:e januari 2013 klockan 10:00. Anmälan finner ni HÄR
 
Vi börjar från slutet och presenterar nu våra hittillsvarande planer (de kan ändras...) för målgången och målområdet. För er som varit på Bisslinge förr och åkt skidor så kan det enklast sägas att målet kommer att vara vid det som naturligt uppfattas som "spårcentral" för skidspåren. Här finns normalt golfens "driving range" och således stora öppna, jämna ytor om åtminstone 250 x 100 meter. Det utgör goda möjligheter för flera spår i bredd och ett spännande upplopp som åskådare och anhöriga kan följa från höjder och vägar runtom. Det blir nästan lite "arena-känsla"!
 
Målgång och varvning. Sekretariat, cafeteria och annan service i direkt anslutning.
 
Målområdet utgör även varvning för slingan och här finns en av två vätskekontroller runt banan som kommer bli ca 10,2 km och körs i två respektive fyra varv beroende på lopp. Runt målområdet så kommer vi planera för cafeteria, tävlingssekretariat, speaker, toaletter m.m. En del av parkeringsplatserna (den norra delen som syns på bilden ovan) kommer sannolikt tas i anspråk för detta, men vi kommer i gengäld skapa stora nya parkeringsplatser i anslutning till startområdet, (Mer om detta i framtida blogginlägg).
 
En vanlig sak i orienteringstävlingar är att man kan lämna sina överdragskläder vid startområdet och sen få dem transporterade via arrangören för att hämta upp dem omedelbart vid målgång. Det är en service som vi planerar att ha även här vid målgång eftersom det då möjliggör för åkarna att hänga kvar runt mål och kolla resultat, ta en bit mat o s v utan att omedelbums behöva söka sig tillbaka till startområdet eller till sin bil.
 
Vy norröver av "upploppet" med målgång alldeles till höger utanför bild.
 
Översiktsbild av målområdet. Blå sträckning är upploppet. Notera även den streckade linjen i högra hörnet som utgör påfarten från start-gärdet till rundslingan som sedan körs i två respektive fyra varv.

Nu kan ni anmäla till Bisslinge Ski Marathon!

I skrivande stund så är inte all information fullt uppdaterad ännu på anmälansidan men vi valde att prioritera att få igång anmälanfunktionen snarast framför att rätta stavfel och annat småfix.
 
Klicka HÄR så kommer ni till sidan för anmälning.
 
Utöver vad som står på anmälansidan så kan vi nämna att starten preliminärt är planerad till kl. 10.00.
Vi planerar även för stora, nya parkeringsytor för att alla ska kunna ta sig smidigt till och från Bisslinge (förutsatt givetvis att vädret är på vår sida...)

Förberedelser för tävling pågår

Tävlingen kommer heta Bisslinge Ski Marathon, ev med ett sponsornamn framför om vi lyckas få till en bra huvudsponsor. (Hör gärna av er om ni har tips!)
Som med allt annat vi gör på Bisslinge så har vi ambitionen att det ska bli toppkvalitet på arrangemanget i alla avseenden. Men det är ju första gången för både oss och våra samarbetsföreningar som vi arrangerar något så stort som ett seednings-lopp för Vasaloppet. Därför ber vi om lite tålamod att vissa saker tar lite tid. Vi håller på och få upp en provisorisk anmälningsfunktion nu. Den ska vi bygga ut efterhand med mer info. Länk kommer inom kort så snart anmälan är öppen - kanske redan senare ikväll!

Därefter kommer vi löpande här på bloggen informera ur spårpatrullens perspektiv om hur arbete framskrider med tävlingen och med den allmänna planeringen inför vinterns skidspår och spårdragning.

RSS 2.0