Hundar och gående i skidspåren

Ja det är ju en ofta återkommande huvudvärk när fina skidspår trampas sönder av okänsliga eller oförstående personer eller deras hundar. På Bisslinge hade vi en del problem de första åren men vi har skyltat mycket tidigare vintrar och eftersom vi själva skidar runt i spåren så har det blivit ett antal gånger som vi stoppat gående och hundägare och förklarat för dem hur deras förstörelse av skidspåren drabbar många andra som vill åka skidor - och inte minst oss i spårpatrullen som då lägger ner ideellt arbete på kvällar och helger som sedan förstörs.

Idag vågar jag nog dessbättre påstå att problemet är i stort sett obefintligt på Bisslinge! Just nu fungerar det mycket bra med att hundägare och gående respekterar skidspåren. Tack för det! Ett av skälen tror vi själva är att vi i samarbete med golfbanans folk får hjälp av deras personal med att ploga gångvägar i området.


Karta över Bisslinge med plogade vägar.

Självklart så tycker de flesta som promenerar trots allt att det är trevligare att promenera på en plogad gångväg än att halka runt i ett skidspår eller att pulsa i snön. Därmed så håller vi skidåkare och övriga åtskilda på ett för alla bra sätt!

Faktiskt är det enda kvarvarande (dock mycket litet) problemet att vi emellanåt stöter på skidåkare som envisas med att ha med sig hunden ut i skidspåret! Man tycker att skidåkaren själv om någon borde förstå bättre än att hunden förstör för andra när den springer runt i spåret och trampar sönder. Vi har hört en del dråpliga argument när vi stoppat dessa skidåkande hundägare: "Jag hinner inte åka skidor om jag inte rastar hunden samtidigt" är en av favoriterna. Eller "Den är så snäll, den springer bara bredvid" (om en gläfsande, lös-springade hund).

Delar av spårpatrullen är själva hundägare så vi har absolut inget emot djuren, däremot så hoppas vi att de får förmånen att hamna hos en klok matte eller husse. En sådan förstår att skidspåren i Bisslinge ska beträdas enbart med skidor snarare än tassar.

Undvik parkeringstrubbel på Bisslinge på helgerna

Mycket folk på helgerna! Den vanliga parkeringen var helt fullsatt med minst 150 bilar.


Tätt och trångt står bilarna på den vanliga parkeringen.

På helger med mycket folk så får man dock även använda sig av Svartinges Golfs parkering.

Det är naturligtvis jättebra att skidåkare respekterar skylten med "Ej behörig trafik", men just när det är fullt på vanliga parkeringen så får man köra förbi och kolla om det finns platser uppe på Svartinge istället.


Kör förbi förbudsskylten och kör vänster upp i backen till ytterligare minst 100 P-platser.


Så här tomt var det på den nyplogade parkeringen uppe vid Svartinge idag vid 11-tiden, samtidigt som det var trafikkaos nere på ordinarie parkering.

Ett tredje alternativ finns också. Det är att köra in i Rotebro och parkera längs med Ytterbyvägen strax utanför Rotebro IS OK klubbstuga. Där kan man nå 7,3km spåret via en kort 100m förbindelse.


Ytterbyvägen. Vid pilen kan man ta på skidorna och efter 100m nå en gångbro där man kan kliva på 7,3km-spåret.

Glöm sen inte heller att man faktiskt kan åka kommunalt till skidspåren i Bisslinge. Med Buss 520 från Sollentuna Station mot Holmboda. Strax innan ändhållplatsen finns hållplats Kättilmunds väg där ni kan gå ner mellan kedjehusen och sen skida ner 200m till en träbro som tar er direkt ut på 7,3km-slingan.    


Varje liten snöflinga räknas

Spårpatrullen kollar alltid väderleksprognosen med intresse. Och då är det såklart de detaljerade prognoserna som är av störst intresse. Ska det komma snö? Hur mycket? Nyfallen snö har en densitet av 30-100 kg/kubikmeter. Det innebär att ett decimeterdjupt täcke av nyfallen snö motsvarar 3-10 mm nederbörd i smält form.

Imorse sade prognosen för Rotebro hos SMHI att det skulle bli 0,1mm nederbörd. Typ 0,1 cm nysnö alltså. Inte mycket att hurra för, men varje liten snöflinga räknas. Nu blev det dessbättre ca 3 cm - alltså mer än vad SMHI trodde. Samtidigt har temperaturen varit runt nollan vilket innebär att befintligt snötäcke sjunker ihop och t. o. m. kanske smälter av något. Fördelen med nysnö är dock att när vi drar om skidspåren härnäst så får vi en blandad konsistens på snön, vilket ofta är bra. Det gamla pudret blandas med den lite tyngre nysnön. Och den hårdnande snön, som pressats samman under först tyngden av snöskoter och spår-aggregat och sen ännu mer under tyngden av 1000 skidåkare sen en vecka tillbaka, den hårda snön kommer också blandas upp med mjukare snö. 

Detta med snöns konsistens och hur det påverkar möjligheten att dra bra skidspår är en hel vetenskap som vi fått öva på ett par vintrar nu. Och inte bara det, vi har också lärt oss hur temperaturvariationer kan påverka skidspårens skick och hållbarhet. Stockholmstrakten drabbas ju ofta av vintrar där det ena dagen är tö, nästa tillbaka på minus igen. Då gäller det att ha koll på när spåren ska dras om. Vi skriver inte mer om det nu eftersom jag gissar att vi får anledning att återkomma till dessa ämnen senare i vinter...

Just nu räcker det med att konstatera att de extra 3cm snö som vi fick kommer väl till pass när spåren ska dras om de närmaste dagarna.


Hur man drar bra spår i tunt snötäcke

I några blogginlägg i julas så beskrev jag hur det är meningslöst att dra spår om snötäcket är för tunt. Det måste vara minst en decimeter, gärna två om det ska vara lönt. Det beror på att när snön pressas ihop av skoter och spåraggregat så förvandlas en decimeter pudersnö till två centimeter packad snö. I endast två centimeter tjock snö kan man svårligen skapa ett spår med både botten och kanter. Endera blir kanterna för låga och ger inte sidostöd åt skidan, eller så blir det inte tillräcklig botten och istället sticker växtlighet upp, eller värre än då, vassa stenar!

Men man kan förbättra oddsen för att dra bra skidspår.  Genom att skrapa in snö från kanterna i en snösträng så kan man flerdubbla mängden packad snö vilket gör att det blir mycket lättare att både få fina, höga spårkanter och fast botten utan genomslag.


Till höger ett spår draget direkt i en decimeter tjock snö. Här är spårbotten tunn och sticker gräset fram. Spårkanterna är låga och ger inte bra stöd. Blir det plusgrader så smälter detta spår bort direkt och gräset tittar fram. Till vänster har snö samlats ihop från båda kanterna till en tjock sträng med snö i vilken vi nu kan dra spår med både bra botten och höga kanter. Detta spår kommer hålla även för några dagars töväder.

Spårpatrullen på Bisslinge jobbar alltid med att samla ihop snö när förhållandena är som nu. Det har vi igen både när man ska dra om ett slitet spår i samma snö, men även om det skulle komma töväder.
Då kan man såklart som kräsen skidåkare fråga sig varför inte alla som drar spår gör som vi?

Det finns faktiskt fler bra och fullt förståeliga svar. Man måste åka runt extra med skoter och snösamlare och köra sakta, annars så får man inte med sig snön från kanterna. De som drar skidspår ideellt har kanske inte tillräckligt många i klubben som vill ställa upp och lägga ner dessa extra timmar och jobba. Har man en kommunal anläggning så gäller ibland samma sak: personalen ska hinna med skridskobanor, idrottsplatser skotta snö m.m. så att dubbla tiden på just skidspåren har man kanske inte resurser till.

Sen kostar det ju några tusen att köpa in en snösamlare också - alls inte irrelevant för en ideell förening och har man inte så många som åker i spåren så kanske det upplevs som lite överkurs att köpa in snösamlare.

Slutligen finns det några rent praktiska hinder: om man har ett skidspår i skogen där det sticker upp rötter och är smalt, ja då funkar det helt enkelt inte speciellt bra eftersom "samlar-bladen" som ska dra in snön från kanten helt enkelt fastnar eller bara hoppar över ojämnheter, rötter och hinder. Samma sak gäller om man har högt gräs ute på ängar. Då flyter bladen ovanpå det höga gräset och den mesta snön trycks ner i gräset istället för att dras in i mitten. För att det ska funka bra så gäller det alltså att ha välklippt, kort gräs och ett jämnt underlag utan hinder. Precis som vi har på Bisslinge.

Två negativa saker med att dra spår i en snösträng: 1) skidåkaren kommer upp någon decimeter över marken i spåret i strängen och staven upplevs då för kort ner till gräset 2) eftersom snön i strängen inte har något stöd i omgivande snö så håller inte spårprofilen ihop lika bra - speciellt inte när man har 100-tals skidåkare per dag som vi har på Bisslinge.

Skidspåren just nu (2012-01-23)

Vissa av oss var uppe till efter midnatt igår och samlade snö och drog spår...

När man kör skoter med en sån här snösamlare bakom så får man inte köra för fort med skotern, för då får man inte med sig all snön från kanterna in i en fin sträng. 10 km/h är en lagom hastighet vilket betyder minst 1,5 timmas jobb bara för att samla ihop snön. Detta arbete är nu gjort på samtliga spår. Dock är det endast de två korta (röda 2,7km och gula 4,8km) som vi också hunnit byta till spåraggregatet och köra ännu ett varv för att dra en spår-profil i snösträngen. Det är alltså dessa två spår som vi främst rekommenderar för skidåkare i nuläget. Antagligen hinner vi ut sent ikväll igen för att även dra spår i gröna 7,3km. Tills dess går det ändå OK att åka i det provisoriska spår som drogs igår på 7,3km om man absolut vill, men där är en del genomslag mestadels till gräs.

Så snart vi dragit nytt spår så uppdaterar vi först och främst på http://www.skidspar.se/stockholm/sollentuna/bisslinge-golfbana
Så länge vi inte uppdaterat där så är inget ännu gjort.


Rätt bra djup i spårprofilen tack vare snön som är indragen från kanterna i en snösträng där spåret dras.  


Dags att valla skidorna!

Ibland är man glad att SMHI har totalfel!
När vi kollade prognosen imorse så skulle det bli ynka 1,5 cm snö - ett knappt märkbart puder alltså. Istället så har det snöat till och från hela dagen. Nu har vi nog snart de magiska 1-2 decimeterna snödjup som krävs för att det ska vara någon mening att koppla plogen bakå snöskotern och börja samla ihop snö i strängar. Vi kommer göra ett litet "test" ikväll. Det snöar dock fortfarande. Helst ska man ju vänta till snöfallet är över helt för denna gången för att kunna få med sig varenda flinga i den sträng vi plogar ihop som sen ska ha nog med packad snö att dra spår i.

Så snart vi fått till något maskindraget som påminner om ett skidspår så uppdaterar vi spårstatus på http://www.skidspar.se/stockholm/sollentuna/bisslinge-golfbana

Dessutom så återkommer vi självklart här i bloggen med mer utförlig info om status och skick.

(P.S. SMHI påstår fortfarande att det närmaste dygnet ska bara ge ynka 1,5 cm snö. Denna gång kanske det stämmer, men de får gärna ha fel igen...)


Vitt på marken, men inte mycket mer

Under natten till söndagen har det snöat över Bisslinge. Tyvärr dock inte speciellt mycket. Det är knapp en decimeter snö. Om ni läser tidigare inlägg runt julhelgen så förstår ni att så liten mängd tyvärr inte räcker till för att dra skidspår. Det måste ju vara så mycket snö att man kan packa ihop den och sen dra ett spår i. Runt 1-2 decimeter brukar behövas. Kommer det lite till snö så kanske vi ger oss ut nån gång i veckan och prövar med snösamlaren på vårt korta spår om vi kan få ihop nog med snö för att packa i en smal sträng. Ser man på SMHIs prognos så finns dock inte så mycket hopp om mer snö. De lovar i princip ingen nederbörd alls, dock minusgrader, de närmaste 10 dagarna.

Nyss såg vi några skidåkare som ändå gav sig ut och hasade på det tunna snötäcket. Saknaden efter riktiga skidspår i Stockholm är stor en vinter som denna.

Regn, regn, regn...

...men ingen snö. Ja det var ju inte direkt det vi hoppats på efter två sådana fina snövintrar som vi hade de senaste åren. Det finns dock de som har det värre. Läste om alpinbackarna som inte får några intäkter eftersom de inte kan spruta kanonsnö heller när det är så milt som det är nu.

Här på Bisslinge så har det regnat hela natten och fortsätter nu på dagen.



Marken är vattensjuk. Inte ser det så roligt ut för närmaste veckans prognoser heller.

Om inte snön kommer till oss...

...så får vi åka till snön.


Bilder från Harsa i Hälsingland, trettondagshelgen 2012.

Så här långt har det varit en eländig skidåkarvinter. Golfbanan lyser grönt av gräs här på Bisslinge. Spårpatrullen har abstinens. Skidåkningsabstinens. Så här års ska vi ju åka runt på det vita guldet och njuta! Så 50% av spårpatrullen har åkt till Harsa. Det är en av våra absoluta favoriter!



I Harsa lyser alla former av alpin skidåkning med sin frånvaro. Det är bara gammal hederlig längdåkning som gäller. Och det är gammaldags också på Harsagården med husmanskost, trånga omklädningsrum och folkligt mysigt.



Skidspåren och naturen är toppklass i Harsa. Spårpatrullen har varit där flera år och aldrig blivit besvikna.



I Bollnäs, 4 mil från Harsa var det fortfarande gröna gräsmattor med lite ynka puder på, inte mycket bättre än i Stockholm. Det var 50 cm snödjup i däremot Harsa. Det ligger ganska högt på mellan 400 och 500 meters höjd över havet.

Lite drama fick vi vara med om också - av speciellt intresse för oss som spårpatrull. Se nedan.


Bandtraktorn gick genom isen i Harsasjön och fick bärgas.

Slutligen en bekännelse som nu passar att göra: vår oändligt vackra framsidesbild på bloggen är faktiskt inte från Bisslinge. Den är tagen i Harsa för 3 år sedan. Bilden av de perfekta spåren är den känslan vi vill ha - även på Bisslinge.

RSS 2.0