Nu är det sådär igen...

Precis som förra året är det nu: de flesta andra skidspår missade omslaget från blötväder till fruset.

De hann inte dra om spåren under den lilla tidsluckan medan spåren ännu var blötmosiga i söndags och innan det blöta frös till stenhård is under natten till måndag. Påföljden blir att det skick i vilket de blötmosiga spåren var i söndags är samma skick i vilket spåren nu frusit till is! På skidspår.se läser man kommentarer från övriga skidspår i länet i stil med: "spåren är isiga, sladdriga och tunt med snö", "isigt, svåråkt, sladdrigt och rena isgatan utför", "isen måste fräsas sönder om det ska gå dra nya spår", "Ingen kant att styra emot. Breda isgator. Vid sidan av snö som cement. Hål där staven fastnar med risk förlora truga el bryta stav."

Och så vidare.

En av oss i spårpatrullen har dock lite extra "väderkänsla" för dessa omslag och var ute igårkväll (söndagkväll! - vilken hjälte!) och hann dra om såväl 4,8km som 2,7km precis innan det var för sent och frysningen var ett faktum. Även förra året i slutet på januari var det samma sak. Efter ett blötsnöomslag den gången hann vi dra om samtliga slingor innan det frös på stenhårt igen. (I år hann vi inte dra om 7,3km.)


Snön har smält, sen frusit till stenhård is. Precis däremellan har vi hunnit dra nya spår och på så vis format blötsnö som timmar senare blivit en stenhård isräls som håller kanterna hela!

Förra året så dröjde det sen nästan 2 veckor efter frysningen innan nästa omslag kom och resten av Stockholms skidspår som frusit i en sladdrig sörja den gången kunde dras om. Under denna period var vi nästan ensamma i Stockholm om att ha hård, perfekt djup räls. Dessutom gynnades vi av att ett lätt lager pudersnö föll och lade sig i botten på isrälsen.

Denna gång kanske övriga skidspår runt Stockholm får en ny gratischans att reparera sitt misstag (och vi att förbättra spåren ytterligare inför sportlovet) eftersom det lovas flera plusgrader både tisdag och onsdag - följt av kalla nätter.

Vårt tips till traktens övriga spårmakare är alltså att ge sig ut och dra om spåren på eftermiddag när solen mjukat upp den frusna snön så mycket det går. Med lite tur är det så mjukt då att man får till en profil som sen fryser under natten. Går sen temperaturen under nollan kontinuerligt därefter så har man räls som håller fram till nästa större snöfall eller töväder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0