Del 1: planering för Bisslinge Ski Marathon

Som vi flaggat för så kommer ni här på bloggen kunna följa planeringen av skidloppet Bisslinge Ski Marathon där startskottet går den 20:e januari 2013 klockan 10:00. Anmälan finner ni HÄR
 
Vi börjar från slutet och presenterar nu våra hittillsvarande planer (de kan ändras...) för målgången och målområdet. För er som varit på Bisslinge förr och åkt skidor så kan det enklast sägas att målet kommer att vara vid det som naturligt uppfattas som "spårcentral" för skidspåren. Här finns normalt golfens "driving range" och således stora öppna, jämna ytor om åtminstone 250 x 100 meter. Det utgör goda möjligheter för flera spår i bredd och ett spännande upplopp som åskådare och anhöriga kan följa från höjder och vägar runtom. Det blir nästan lite "arena-känsla"!
 
Målgång och varvning. Sekretariat, cafeteria och annan service i direkt anslutning.
 
Målområdet utgör även varvning för slingan och här finns en av två vätskekontroller runt banan som kommer bli ca 10,2 km och körs i två respektive fyra varv beroende på lopp. Runt målområdet så kommer vi planera för cafeteria, tävlingssekretariat, speaker, toaletter m.m. En del av parkeringsplatserna (den norra delen som syns på bilden ovan) kommer sannolikt tas i anspråk för detta, men vi kommer i gengäld skapa stora nya parkeringsplatser i anslutning till startområdet, (Mer om detta i framtida blogginlägg).
 
En vanlig sak i orienteringstävlingar är att man kan lämna sina överdragskläder vid startområdet och sen få dem transporterade via arrangören för att hämta upp dem omedelbart vid målgång. Det är en service som vi planerar att ha även här vid målgång eftersom det då möjliggör för åkarna att hänga kvar runt mål och kolla resultat, ta en bit mat o s v utan att omedelbums behöva söka sig tillbaka till startområdet eller till sin bil.
 
Vy norröver av "upploppet" med målgång alldeles till höger utanför bild.
 
Översiktsbild av målområdet. Blå sträckning är upploppet. Notera även den streckade linjen i högra hörnet som utgör påfarten från start-gärdet till rundslingan som sedan körs i två respektive fyra varv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0