Del 3: planering för Bisslinge Ski Marathon

Som vi flaggat för så kommer ni här på bloggen kunna följa planeringen av skidloppet Bisslinge Ski Marathon där startskottet går den 20:e januari 2013 klockan 10:00. Anmälan finner ni HÄR
 
Denna gång ska vi skriva lite kort om själva tävlingsbanan och spåren. Snacket har gått i gruppen om hur mycket vi egentligen vågar skriva om detta: "Tänk om det blir dåligt med snö eller om vi får problem med skoter, spårdragare och liknande och så kan vi inte få till det som vi önskar. Då blir alla missnöjda om vi lovat för mycket."
Så har snacket gått. Detta är ju första året dessutom för en tävling på Bisslinge. Bättre då att ligga lågt och inte utlova för mycket?
 
Å andra sidan så har vi ju en tradition av perfektionism på Bisslinge. Vi vill ha bra spår! Vi vill ha en positiv upplevelse! Helt enkelt för att det är så vi själva skulle vilja ha det om vi fick önska. Det var därför vi vann Stora Skidspårspriset häromåret. Tävlingen är inget undantag för oss. Vi vill såklart ordna en tävling som är så bra att det snackas om den efteråt och att vi kan ordna den igen i kommande år!
 
Nåväl, i detta blogg-inlägg tänkte spårpatrullen delvis strunta högaktningsfullt i farhågorna för att lova för mycket och berätta vad vi faktiskt VILL göra med tävlingsspåren, hur våra ambitioner trots allt ser ut. Sen hoppas vi på er förståelse för om det finns bristande snö, dåligt väder eller maskinella eller personella brister som gör att allt inte kan förverkligas.
 
 
Om vi börjar med startgärdet som ni ser i bilden ovan så är det ju faktiskt så att om där finns tjockt med snö (jag säger det igen: "om...") så kan vi alltså dra uppåt 15-20 spår i bredd i 600 meter! Alla vi talar med säger att ett startgärde av den bredden och längden kan man ofta bara drömma om på andra tävlingar! Det ger oöverträffade möjligheter att få iväg även ett fullt startfält om 700 åkare på ett sätt där alla kan hitta bra positioner och där de snabba får goda möjligheter att ta sig upp till täten inför varvbanan.
 
 
När vi sen kommer in på varvbanan, som kommer mäta ca 10,3km så räknar vi med att hela området runt varvning och mål kommer ha ca 4 spår i bredd och minst 90% av varvbanan kommer ha minst 3 spår i bredd. Även här kommer alltså ges goda möjligheter att köra om och hålla sitt eget tempo! Det kommer aldrig vara färre än 2 spår i bredd enligt planen.
 
Vår tro är att det som skidåkarna kommer uppskatta mest med ett långlopp är att ha en bra bana med goda möjligheter att göra sitt eget lopp. Då är antalet spår av stor vikt. På golfbanan har vi ju den fördelen att utrymme finns och vi har fått uppklippt breda spårgator.
Uppklippt bred spårgata framför Bisslinge Gård. Här ska ena vätskekontrollen vara.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0