Är det fritt fram och gratis på Bisslinge skidspår?

Svaret på frågan i rubriken är i princip ja för allmänheten, men med ett litet undantag: på sistone har vi upptäckt att det finns företag och andra organiserade grupper som drar egen vinning av våra skidspår genom att förlägga olika organiserade aktiviteter dit. De har väl kanske upptäckt som många andra att vi drar bra skidspår på Bisslinge. Vi tycker det är rimligt om dessa hör av sig till oss i förväg och berättar när de ska vara här och bidrar till oss för sitt utnyttjande av skidspåren.


Förhoppningsvis känner alla ni som läser bloggen till att Rotebro IS OK drar skidspår på Bisslinge med helt ideellt arbete. Det betyder mer konkret att vi inte får en krona i bidrag från Sollentuna kommun för att jobba helger och nätter med att dra skidspår. Marken som skidspåren dras på arrenderas eller ägs av de företag som driver golfbanorna Svartinge och Rotebro Pay&Play. Dessa golfbanor sponsrar även med den utrustning som Rotebro IS OK använder för vårt ideella arbete med att dra spår. Det finns alltså inget som helst offentligt stöd eller finansiering kring skidspåren på Bisslinge.

Vi jobbar visserligen ideellt. Men efter domen i Kammarrätten i Sundsvall 2011-10-19 angående avgift för skidspåren i Mora så är det fastslaget att det är förenligt med Allemansrätten att den som anlägger skidspår får ta ut avgift. Det är således rimligt tycker vi att de som vill utnyttja våra ideellt anlagda skidspår för egen organiserad verksamhet diskuterar villkoren för detta i förväg med oss om vi så önskar.

När vi startade dra spår för 5-6 år sedan så var det för att vår egen förening skulle ha skidspår av bra kvalitet och för de boende i Rotebro. Numera drar vi spår för allmänheten i hela norra storstockholm känns det som! 
Vårt ideella arbete har därmed mångdubblats. Men vi klagar inte. Det är kul med uppskattningen vi får! Och alla som frivilligt betalar in spårbidrag till vår förening stärker oss. 

Men det får ju finns gränser. Det är t ex knappast rimligt att det är vår uppgift att med ideellt arbete kvällar och helger gratis hjälpa företag att med bra skidspår tjäna pengar på skidåkare - speciellt när vi inte själva ännu sett en öronmärkt krona från dessa företag!

Samma sak med andra föreningar tycker vi. Det är en god kutym inom den ideella idrotten att när man önskar utnyttja andra föreningars arbete eller anläggningar för sin egen organiserade verksamhet så hör man av sig i förväg. Endera ser man då till att lämna ett spårbidrag eller så hittar man ett bra sätt att "bjuda tillbaka". På så vis får både vi och den andra föreningen ett ömsesidigt utbyte. 


Kommentarer
Postat av: Sara

Heja!

Håller helt med.

Lämnade ett litet bidrag idag och drack lite varm saft. Utan er hade träningen inför Vasan blivit betydligt svårare och tråkigare.

2012-02-05 @ 16:21:28
Postat av: Camilla

Instämmer helt! Den möjlighet som ni ger oss "vanliga" är helt ovärderlig och det är alltid tråkigt när andra "skor sig" på andra. För oss känns det bra att få lämna spårbidrag, då det är vårt sätt att visa vår vår tacksamhet för ert fantastiska jobb och engagemang.

2012-02-06 @ 15:02:22
Postat av: Johan S

Hej.
Skulle man inte kunna uppmana långsamma åkare att hålla sig i högerspår, så slipper dom som åker fort hoppa mellan spåren vilket förstör spåren och kan medföra risk för att man ramlar och skadar sig.
Det finns väl något som heter skidvett, vilket inte kanske alla känner till?
/Johan

Svar: Spårpatrullen:Hej Johan och tack för dina synpunkter.
På Bisslinge har vi valt att tillåta fritt val av spår när vi har dubbelspår. Precis som du skriver så betyder det att dom som åker fort måste byta spår ofta. Skälen till att vi föredrar dessa regler är följande:
- spåren slits olika mycket och båda spåren dras heller inte om med ny spårprofil samtidigt utan ibland drar vi bara om ett av spåren, omväxlande det högra eller det vänstra. Det gör att det skulle bli fel att "tvinga" folk att köra alltid i högerspår om det vänstra spåret skulle råka vara bättre just för stunden
- vi bedömer också att det totala slitaget på spåren minskar om det är en jämn fördelning av åkare i båda spåren. Då behöver man inte dra om spåren lika ofta.
- en ovan (långsam) åkare har ofta sämre teknik och svårare att byta spår lika lätt som en van, snabb skidåkare vilket gör att vi tycker det är rimligare att den snabbare åkaren som kommer bakifrån byter spår än tvärtom att den långsammare ska byta (däremot vid enkelspår så är det självklart att den långsammarer bör flytta sig ur spår och ge plats - samt lika självklart att den som passerar tackar för vänligheten!)

På http://www.skidspar.se/stockholm/sollentuna/bisslinge-golfbana#
så ligger även ovanstående regler sedan tidigare under rubriken "Övrig information".
Bisslinge
None None

2012-12-27 @ 13:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0